Březen 2017

6. měsíc přikrmování (ukončený 10.měsíc věku)

9. března 2017 v 17:35 | sheila |  --> Přikrmování do 1. roku
Připadá mi to už jako věčnost, ale kalendář nelže, máme tu šestý měsíc přikrmování. A co se v něm událo? No byl to především měsíc, ve kterém jsme zavedli v pořadí už čtvrtý příkrm a úspěšně nahradili jednu z dalších dávek umělého kojeneckého mléka. Čtvrtý a na delší dobu asi poslední zaváděný příkrm připadl na večeři a u nás je ve formě hustých zeleninových polévek různých druhů, barev a chutí. Jen pro vaše srovnání, syn měl ukončený 10. měsíc = prožíval svůj 11 měsíc, měl dva - už veliké zuby a další dva se mu akorát prořezaly a s nimi se začaly klubat i další dvě horní dvojky. Takže není divu, že byl předchozí měsíc tak protivný, když se mu postupně klubaly 4 zoubky, jen než se definitivně prořezaly a ukázaly horní jedničky, trvalo to skoro 6 týdnů.
A jak to tedy u nás vypadá s těmi večeřemi? No očekávala jsem, že to bude složitější, ale nakonec mě to celkem baví a jde to i rychle, když se člověk předem připraví. Vařím většinou opět na dva dny stejnou polévku, a nebo rovnou uvařím třeba 3-4 porce a dvě schovám do mrazáku a pak jen vytahuji. Největší problém mám s tím, abych se v surovinách stále neopakovala, když máme maso-zeleninové obědy, tak už je to fakt horší :)

Husté zeleninové polévky:
U nás vypadají husté zeleninové polévky skutečně hustě, stejně jako oběd, v nich skoro stojí lžička. Má to dva důvody, jeden je ten praktický - dobře se s hustší konzistencí krmí a ten druhý je ten, že i syn moc nemá rád tekuté konzistence na lžičce.
Základem takové dobré, poctivé polévky je vývar. Tak jako to říkají kuchaři: "sebehorší vývar je vždy lepší, než sebelepší voda" a tím se taky řídím. Takže když synovi vařím maso do obědových příkrmů, přidám rovnou k masu i nějakou zeleninu, jako mrkev, celer, petržel, červenou cibuli i se slupkou (dává vývaru krásnou barvu) nebo třeba i pórek. Maso zpracuju jako vždy, rozmixuju, rozředím trošku vývarem a napěchuju do tvořítka na led a zamrazím. Zeleninu použiju buď na večerní polévku, do obědu nebo jí nepoužiju vůbec = zelenina z vývaru už stejně veškerou svou sílu dala do vývaru, a proto dle mě není moc vhodná na další jídlo. Vývar použiju buď hned, a nebo naleju do většího silikonového tvořítka (jedna přihrádka má 60ml) a po vychladnutí taky zamrazím. Takto jsem připravená třeba na celý týden. Když nevařím třeba zrovna maso, tak uvařím jen čistě zeleninový vývar.
A pak už jen stačí si vymyslet jakou polévku budeme vařit. Každopádně základem vždy u nás bývá pórek nebo jarní cibulka zpěněná na másle, na tomto základu dále minutku orestuju vybranou zeleninu a přidám vývar. Vařím dokud není zelenina měkká a poté rozmixuju. Sem tam přidávám třeba žloutek (do špenátové polévky) nebo špaldové krutonky z DM, bezvaječné těstoviny, nebo pohanku-lámanku. Poměrově to při vaření vychází cca 250-300g zeleniny + 200-230ml vývaru a z toho množství mám většinou 2 porce polévky po cca 220g.

Začínáme dochucovat
Protože syn už začíná být velký kluk a myslím, že jsem ho zkrátka držela dlouho, tak začínáme s postupným dochucováním a to právě u polévek. Tento měsíc jsme začali především s cibulkou, česnekem a drceným kmínem, zakysanou smetanou.

Které polévky jsme zatím vyzkoušeli?
- Polévka z kořenové zeleniny (mrkev, celer, petržel + zeleninový vývar + kukuřičné těstoviny)
- Květákovo-mrkvová (květák, mrkev na másle s pórkem + masovo-zeleninový vývar + pohanka)
- Dýňovo-mrkvová polévka (dýně + mrkev + zeleninový vývar, na másle s pórkem)
- Květákovo-pórková (květák + pórek na másle + kmín + maso-zeleninový vývar)
- Hráškovo-brokolicová s pohankou (zelený hrášek + brokolice, na másle jarní cibulka + špaldové krutónky + maso-zeleninový vývar)
- Čočkovo-dýňová zjemněná zakysanou smetanou (červená čočka + máslová dýně + zeleninový vývar + česnek + zakysánka).
- Špenátovo-bramborová se žloutkem (čerstvý baby špenát, brambory, jarní cibulka, čenek + žloutek a zeleninový vývar)
- a další různé variace, dle toho co máme na oběd, tak ať nemám stále to stejné :)




Jinak náš režim se poměrně ustálil a vypadá to u nás přibližně následovně:

1) 04-00 - 05:00 umělé mléko cca 220ml
2) 08:00 - 09:00 domácí kaše různých druhů+přesnídávka 5x týdně + 2x týdně bílý jogurt (obojí cca 200-220g)
3) 12:00 - 13:00 maso-zeleninový oběd cca 200-230g
4) 15:30 - 16:30 domácí přesnídávka cca 130g
5) 18:30 - 19:30 hustá zeleninová polévka cca 200g
6) někdy ještě v noci/nad ránem umělé mléko 170-200ml (jak kdy, někdy už se nebudí)
+ po celý den nabízím čaj (mezi naše oblíbené patří: fenyklový, BIO ovocný, BIO šípkový, směs bylinek na uklidnění, směs pro běžné pití. Oblíbila jsem si především čaje z lékarny od firmy Apotheke - často v BIO kvalitě, dobré jsou i BIO čaje Babylove z DM nebo BIO od HIPPu - tam si ovšem hodně připlatíte) Většinou kolem těch 100-150ml za den vypije.

A abych nějak ten nás první půl rok přikrmování uzavřela, přikládám tabulku, kde mám uvedeno, jak jsme postupně zaváděli různé druhy surovin, tak zde pěkně přehledně úplně pod začátku. Červeně jsou vyznačeny důležité mezníky.





Doufám že se vám nový koncept líbí, protože mě se poměrně ulevilo od všeho toho zapisování a vážení. Celkově to stravování začíná být už mnohem zajímavější, polévky a kaše už můžeme krásně baštit spolu, stačí jen, když já si je na závěr pro sebe dochutím. Mějte se krásně, případné dotazy posílejte níže, a nebo klidně na email: sheila9@seznam.cz a vařte sobě i svým nejbližším zdravé, není to zas tak těžké! :)